به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی ( بوشهر )، فرزاد رستمی در این خصوص گفت : در ششمین سفر استانی رئیس جمهوری و هیات دولت سیزدهم به استان بوشهر که ۱۶ مهرماه جاری انجام شد، تامین منابع مالی مورد نیاز قطعههای پروژه خط ریلی بوشهر - شیراز از منابع مختلف در دستور کار قرار گرفت که در این ارتباط ۲۰۰ میلیون دلار برای این پروژه در استان بوشهر و ۲۰۰ میلیون یورو نیز از محل سفر رئیس جمهوری به استان فارس برای این پروژه تصویب شده است.
رستمی با اشاره به پیشرفت کلی ۱۲- ۱۳ درصدی پروژه راه آهن بوشهر- شیراز - عسلویه اضافه کرد: از مجموع ۴۵۰ کیلومتر مسافت پروژه راه آهن بوشهر - شیراز، ۱۴۰ کیلومتر در استان بوشهر و مابقی در استان فارس قرار دارد که در زمان حاضر قطعه ۱۰ با ۲۴ درصد پیشرفت فیزیکی در بوشهر و یکی از قطعه ها نیز در شیراز در حال کار است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر اظهار کرد: بعد از سفر رئیس جمهوری در نشستی که مسئولان استان بوشهر و فارس در دفتر معاون اول رئیس جمهوری برگزار کردند قرار شد ۲۰۵ کیلومتر مسیر اهرم - عسلویه نیز به راه آهن بوشهر - شیراز اضافه شود.
وی اضافه کرد: براساس پیشنهادهای اولیه قرار بر این شد که مسیر پروژه راه آهن از سمت بوشهر به عسلویه از سوی مجموعه وزارت نفت و با همراهی پتروشیمیها احداث شود و مسیر بوشهر - شیراز نیز غیر از سهم تهاتر نفتی؛ سقف تهاتر نفتی، اعتبارات ماده ۵۶ و قانون بودجه برای سالهای آینده افزایش یابد.
رستمی گفت: در موضوع احداث راه آهن بوشهر-شیراز تامین اعتبار آن از محل تهاتر نفت در دستور کار قرار دارد که تحق این مهم باید با اصلاح قانون بودجه و یا مصوبه سران قوا انجام شود تا امکان تهاتر نفتی برای سالهای آینده نیز وجود داشته باشد.
وی برآورد کنونی برای راهآهن بوشهر - شیراز را ۲۵ هزار میلیارد تومان و برآورد اجرای پروژه راهآهن شیراز- بوشهر - عسلویه را ۳۳ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: انتظار میرود در صورت تامین اعتبار مورد نیاز این پروژه در مدت چهار تا پنج سال مورد بهرهبرداری قرار گیرد.
به گفته رستمی اگر فاینانس و تهاتر نفتی براساس دلار انجام شود چون در بحث دلار تورم نداریم همین رقم ولی در بحث ریالی برآورد ما برای ساخت این پروژه در دوره ساخت چهار تا پنج سال ۵۲ هزار میلیارد تومان است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر ادامه داد: با پیمانکاران پروژه نیز صحبتهایی برای استفاده از تهاتر انجام شده است و در حال گرفتن موافقت پیمانکاران با تهاتر هستیم.
وی اضافه کرد: برآورد هزینه برای اجرای راه آهن شیراز- بوشهر و عسلویه ۲ میلیارد دلار است و مابقی آن از تهاتر نفتی مصوبه ها گرفته شده اما چون خارج قانون چارچوب بودجه است مصوبات سران قوا باید در قانون بودجه آورده شود تا برای سالهای آینده دچار مشکل نشویم.